Om prosjektet
For å møte dagens krav til sikring mot klatring og fall, er det gjort skånsomme tilpasninger på rekkverkene på hovedbygningens trapper. Sikringselementene er kun tillegg, og møter eksisterende elementer i både materialitet og form.
ADRESSE
Hovedbygningen på NTNU, Gløshaugen
VERNESTATUS
Fredet eksteriør og delvis interiør
PROSJEKTET
NTNU i samarbeid med Prosjektutvikling Midt-Norge og Eggen Arkitekter
KONTAKT
NTNU ved Nina Tanche-Nilssen
Det ble vurdert ulike løsninger for å sikre rekkverk i hovedtrappene. Alternativ 1 ble utført. Tegning: Eggen Arkitekter
Det ble montert nye baluster på utsiden av det opprinnelige rekkverket, som
bærer den nye og hevede håndløperen. Håndløperen ble utført i eik lik den
opprinnelige.
Historikk
Den fredete Hovedbygningen ved NTNU ble tegnet av arkitekt Bredo Greve og oppført i perioden 1910-1915. De opprinnelige vinduene er en viktig del av byggets fasade sammen med råkopp natursteinsforblending, skvettpuss og utsmykning for øvrig.
For å hindre klatring ble det montert glassplater på innsiden av rekkverket,
skånsomt festet på rekkverkets balustre.
Utfordringer og løsning
Forskriftskravene for å sikre mot fall og sammenstøt er strengere enn da trappene i Hovedbygningen ble bygget. Enkelte steder var rekkverkene for lave for de nye kravene. Rekkverk skal også utformes på en slik måte at det ikke er mulig å klatre på rekkverkene. Forskriftskravet har ført til behov for sikring av enkelte områder i Hovedbygningens trapper.
I Hovedbygningens trapperom ble det laget en løsning som legger til elementer på de detaljrike rekkverkene i smijern, men som i størst mulig grad lar det opprinnelige uttrykket stå uforstyrret. Løsningen innebærer montering av en pleksiplate for å hindre klatring, og montering av en hevet håndlist med samme utforming og materialer som den eksisterende håndlisten.
Læringspunkter
Tiltaket er skånsomt i at det kun legger til elementer, uten å svekke opplevelsen av det opprinnelige rekkverket. De nye elementene er tydelige tillegg, som viderefører eksisterende material og formspråk, og underordner seg den opprinnelige utformingen.